Sukothai - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Addie Hermans - WaarBenJij.nu Sukothai - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Addie Hermans - WaarBenJij.nu

Sukothai

Door: Addie

Blijf op de hoogte en volg Addie

14 Augustus 2015 | Thailand, Phitsanulok

Vandaag begon de rondreis door Noord Oost Thailand. Om 8 uur werden we opgehaald door onze gids, Adam, die tot onze verbazing Nederlands spreek. De chauffeur heet Ikki. We hebben een 10 persoons busje tot onze beschikking, hoe luxe kun je reizen.

Eerste stop, extra niet volgens het programma, is bij een olifanten ziekenhuis. Het eerste olifanten ziekenhuis ter wereld. We zijn onder de indruk van wat we daar horen en zien, er zijn protheses gemaakt voor twee olifanten die een deel van een poot zijn verloren door een landmijn.

De volgende stop hoort wel bij het officiële programma. We stoppen bij een lokale markt, waar producten worden verkocht waar wij niet aan gewend zijn. Zoals insecten, slangen, herten, etc. Frank proeft een bamboerups, en ondanks dat hij zegt dat het lekker is, wagen wij ons er niet aan.

Nadat we de snelweg hebben verlaten rijden we een prachtige route tussen rijstvelden en teakplantages door. Adam verteld onderweg veel over Thailand en de omgeving, we steken dus ook nog het nodige op.
We lunchen ergens in the middle off nowhere, lokale gerechten, en het is heerlijk. Vooral de vis wordt gewaardeerd. Marissa vindt de kip met cashewnoten erg lekker. De huizen in dit gebied zijn van teak gemaakt, en heel mooi.
Zo'n en regen wisselen elkaar af, maar ondanks dat het regenseizoen begonnen is, valt er weinig regen. Adam vertelt dat hierdoor het planten van de rijst later is gebeurt dan normaal. Veel rijstvelden staan droog.

Volgende stop is Sukothai. Dit is de voormalige hoofdstad van het land. Hier bezoeken we het historische park dat op de Unesco wereld erfgoedlijst staat. Dat doen we per fiets. We fietsen langs eeuwenoude ruïnes, stadsmuren en lotusvijvers. Uiteraard hier ook weer Boeddha beelden, maar niet van goud. Ze zien er hier ook anders uit, vrouwelijker zelfs, en deze beelden glimlachen meer. Adam legt uit dat de ontwerper van de beelden, meestal de monniken die daar woonden, bepaalden Hoe Boeddha er uit komt te zien. In die tijd was er vrede, een bijzonder goede koning, en de mensen waren gelukkig. In deze streek heeft hij een lotusbloem op zijn hoofd.
We hebben ook nog allerlei dieren gespot, hagedissen, gekko 's en een boomslang.
Het begon te regenen op het laatste stukje van de rit, maar dat was eigenlijk best verfrissend.

Laatst stukje in de bus, naar Phitsanulok, waar we in een heel luxe hotel slapen. Mooi zwembad, dus die hebben we direct als afkoeling gebruikt.
Een erg leuke dag!

• 14 Augustus 2015 - 16:03

Lianne:

Frank waar smaakte die rups naar?

Zo zie je wel veel van een land en ook nog een gids die Nederlands spreekt .

En eet je dingen die je hier niet eet.
    Valt het voor Elisa mee om dat te eten?

Geniet nog maar heel veel

Groetjes van ons

• 14 Augustus 2015 - 17:19

Addie Hermans:

Elisa eet veel vis hier, dat vindt ze lekker

De rups smaakte naar chips. Zal wel gefrituurd zijn geweest.

• 14 Augustus 2015 - 20:12

Lianne:

Fijn dat Elisa ook lekker kan eten.

Ja ik snap wel dat frank geen rauwe rups op heeft.

Maar of ik het hem na zou doen dat weet ik nog niet, ging liever voor insecten.
    Mieren heb ik ook ooit gegeten ha ha ha ha

Liefs