Khorat - Reisverslag uit Nakhon Ratchasima, Thailand van Addie Hermans - WaarBenJij.nu Khorat - Reisverslag uit Nakhon Ratchasima, Thailand van Addie Hermans - WaarBenJij.nu

Khorat

Door: Addie

Blijf op de hoogte en volg Addie

19 Augustus 2015 | Thailand, Nakhon Ratchasima

Maandagavond zijn we geschrokken van de berichten en beelden van de aanslag in Bangkok. We zaten ergens te eten waar de televisie aanstond, dus we konden er niet omheen. We herkenden de plek direct, vlak bij Siam station, en niet heel ver van ons hotel. Eng idee! Een week eerder waren wij daar.

Gisteren hadden we een lange rit voor de boeg. Van de grens met Laos, naar beneden, naar Khorat, of hoe de stad tegenwoordig heet, Nakhon Ratchasima. Khorat betekent koemarkt. Vroeger kwamen de mensen uit Cambodja hier handel drijven.
Onderweg hebben we twee heel verschillende tempels bezocht. De eerste in Khon Kaen. Het is een opvallende tempel, in de vorm van een piramide. De tempel is recentggebouw , 1997. Het gebouw is geschilderd in rood en goud, en met de zon er op, en een strak blauwe lucht erachter een heel mooi gezicht. Binnen zijn prachtige muurschilderingen, en is er een urn met as van Boeddha. Mensen waren naar een monnik aan het luisteren en aan het bidden en offeren. Ook wij hebben wat geld in de offerpotten gedaan. De klim helemaal naar boven was goed te doen, en het uitzicht was aan een kant op een mooi meer.

De andere tempel in Phimai, is juist een heel oud tempelcomplex, ongeveer 800 jaar oud. De tempel is gebouwd in eenzelfde stijl als de tempels in Angkor, Cambodja. Oorspronkelijk was het dus Hindoeïstisch, later is het aangepast aan het Boeddhistisch geloof.
Het is wederom indrukwekkend.

Nadat we in deze Khmer ruïnes hebben rondgewandeld zijn we naar het hotel gebracht. Dit keer wel met zwembad, maar de kamers zelf zijn wel aan een opknapbeurt toe. We hebben het zwembad voor ons alleen, dat is even lekker nader lange rit.
'S avonds zijn we naar het grootste winkelcentrum van Zuid Oost Azië, the mall, geweest, en hebben daar wat rondgekeken en uiteindelijk bij een Italiaans restaurant gegeten.

Vanmorgen werden we al om 7 uur opgehaald. We zijn naar het Khan Yai National Park geweest, het grootste nationale park van Thailand. Het is een bergachtige streek, heel mooi. Hier hebben we op verschillende plekken wandelingen in de jungle gemaakt. Daar hadden we dus de voetbalkousen voor nodig, om over onze broek te doen. Tegen eventuele bloedzuigers. Gelukkig voor ons is het echter droog, dus geen bloedzuigers gezien, en ook nauwelijks muggen.
In het park leven nog ongeveer 250 wilde olifanten, gibbons, makaken, wilde katten, beren, everzwijnen, verschillende soorten herten, tropische vogels als de neushoornvogel, en nog veel meer. Tijgers komen er helaas niet meer voor, door de mens die er op gejaagd heeft.
Uiteraard hoopten wij dat we verschillende diersoorten zouden kunnen spotten.
Al voor we het eerste pad in gingen, nog bij de auto, zag Adam gibbons. Ver weg, maar we zagen ze. De eerste wandeling niet heel veel gezien, wat insecten en kleine vogels, maar geen bijzondere verrassingen.wat wel heel leuk is, overal waar je loopt hoor je de gibbons naar elkaar roepen. Super leuk! Terug bij de auto waren de gibbons beter zichtbaar en zagen we ze van boom naar boom slingeren!
Tijdens de andere wandelingen hebben we een glimp opgevangen van de neushoornvogel, heel grote zwarte eekhoorns gezien.ze hebben een witte buik, grappig gezicht. Dichter bij de plaats waar restaurants zijn zagen we herten. Maar het gaafst was het toen we bij een heel grote waterval beneden stonden, en er een makaak boven van rechts naar linkse over de stenen van de waterval liep.
De olifanten hebben zich niet laten zien, sporen, onder andere poep, zagen we wel. Adam vertelde dat hij pas 2 keer het geluk heeft gehad een olifant in het park gezien te hebben.

Vanavond hebben we Adam en Ikki uitgenodigd voor het diner, om ze te bedanken voor de goede zorgen. We hebben geluk gehad met Adam, hij is erg aardig,heeft humor waar wij van houden, weet heel veel, en dat alles het Nederlands. Ikki spreekt alleen Thai, maar is aardig en een héél goede chauffeur. Morgen worden we om half tien opgehaald en naar de luchthaven in Bangkok gebracht. Op naar de laatste luie dagen van deze vakantie, op naar Koh Samui.

• 19 Augustus 2015 - 13:58

Lianne:

Ik was zo blij dat jullie niet meer in Bangkok waren toen die bom ontplofte.

Blijven jullie er morgen overnachten of gaan jullie meteen door naar Koh Samui?

Als ik lees wat jullie allemaal doen en hoe vroeg je je bed uit moet dan ben je als je thuis komt weer aan vakantie toe ( Jammer kan geen knipoog smiley plaatsen)

Maar een ding is zeker deze vakantie vergeet je nooit meer.

Een gezellig diner vanavond met z'n allen.

Liefs

• 19 Augustus 2015 - 21:21

Christel:

Wij zijn net zo erg geschrokken ,omdat jullie daar zijn.

Toch is het denk ik wel eng om weer terug naar Bangkok te gaan.

Maar ja, het kan ook ergens anders gebeuren.

Niet te veel bij stilstaan en nog lekker genieten

Liefs van mij.

• 20 Augustus 2015 - 02:53

Addie Hermans:

Wij komen vandaag alleen op het vliegveld. En vliegen dan direct door. Maandag komen we van het eiland terug, landen dan om half 6, en worden dan naar het hotel gebracht. We gaan dan maar in het hotel blijven. Er is een fijn zwembad, en een dakterras met restaurant. De volgende dag worden we al om 6 uur opgehaald om weer naar het vliegveld gebracht te worden. We gaan dus niet door Bangkok lopen.
    Hier snappen mensen niet wie en waarom dit is gedaan. In Zuid Thailand zit een islamitische minderheid, daar is het een beetje onrustig, maar in de rest van Thailand is het heel rustig qua godsdienst en politiek. Ze hebben nog geen idee, maar er zijn 4 bommen geweest. Waarvan gelukkig maar 1 slachtoffers heeft gemaakt. 1 is van een brug gegooid en in.het water terecht gekomen, de laatste twee zijn onschadelijk gemaakt. Maar dat het er vier zijn, laat mij denken dat het niet van een idioot komt, maar dat er meer mensen bij betrokken zijn.
    Wij gaan nog genieten van een paar dagen strand, zwembad en relaxen. Ben bang dat de krant morgen volstaat met weer een verschrikkelijke daad ergens anders op de wereld. Deze kwam voor ons dichtbij, inderdaad wel eng, maar het kan zelfs in Tilburg. Xxx

• 20 Augustus 2015 - 09:58

Lianne:

Dus alleen nog een overnachting in Bangkok.
    Maar eerst nog een paar dagen heerlijk op het strand genieten.

Las net op teletekst dat er meerdere mensen bij betrokken zijn, ze hebben wel een vage foto van degene die de rugzak achter gelaten heeft van de eerste bom.

Niet teveel over nadenken ( hoop dat het lukt) en inderdaad het kan overal maar in Tilburg liever niet ha ha ha ha ha.

Liefs